Που θα μας βρείτε

maps

ΓΕΩΡΓΙΑ ΛΕΛΛΟΥ
Αγιογράφος

Π. Ηλιάδη 9
Ελευσίνα τ.κ. 19200
Τηλ. 210 2611575
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

NewsLetter

captcha

Μεσοβυζαντινή περίοδος

Την εποχή της εικονομαχίας (726 - 843) η θρησκευτική ζωγραφική έχασε την προστασία του κράτους κι έγινε λαθραίο έργο των καταδιωκόμενων μοναχών. Οι εικονομάχοι εξαφάνισαν πολλά έργα τέχνης. Σώθηκαν μόνο όσα βρίσκονταν εκεί που δεν έφθανε η οργή τους. Ο σταυρός ήταν το μοναδικό χριστιανικό σύμβολο που τον αποτύπωναν στην κόγχη (αψίδα) του Ιερού Βήματος. Στα  άλλα μέρη του ναού εικόνιζαν λαϊκά θέματα. Σκηνές κυνηγιού και τρύγου, περιπλοκάδες με πτηνά, ζώα, άνθη κ. λ. π.


Με το τέλος της εικονομαχίας, οι καλλιτέχνες για να δημιουργήσουν έργα απαραίτητα για τη θεία λατρεία, ανατρέχουν στα αρχικά χριστιανικά έργα, με αποτέλεσμα η χάρη και η ομορφιά της κλασσικής αρχαιότητας να έρθουν στην επιφάνεια. 'Εχουμε τη λαμπρή εποχή της "Αναγέννησης των Μακεδόνων." Με απόφαση της Ζ΄Οικουμενικής Συνόδου η Εκκλησία αναλαμβάνει να κατευθύνει την αγιογραφία. Συνιστώνται τρεις εικονογραφικοί κύκλοι. Ο δογματικός, ο λειτουργικός και ο ιστορικός. Κάθε μέρος του ναού έχει συμβολική σημασία. Ο τρούλος συμβολίζει τον ουρανό με τον Παντοκράτορα περιστοιχισμένο από αγγέλους και προφήτες. Στην κόγχη του Ιερού  η Θεοτόκος "κλίμαξ δι’ ης κατέβη ο Θεός" ανάμεσα στους αρχαγγέλους, άλλοτε Δεομένη, κι άλλοτε Βρεφοκρατούσα. Πιο κάτω στην κόγχη, εικονίζεται η Κοινωνία των Αποστόλων με το Χριστό Μ. Αρχιερέα. Στα σφαιρικά τρίγωνα (λοφία) του τρούλου οι τέσσερις Ευαγγελιστές που με το κήρυγμά τους ένωσαν τον ουρανό με τη γη. Στους τοίχους του κυρίως ναού και του νάρθηκα έχουμε τις Δεσποτικές εορτές και αγίους.
Αργότερα, την εποχή της δυναστείας των Κομνηνών (1081), η τοιχογραφία γίνεται ο πιο σημαντικός κλάδος της ζωγραφικής. Το κλασσικό στοιχείο υποχωρεί, ιδιαίτερα προς το τέλος της περιόδου, και η πνευματική δύναμη υπερέχει.