Που θα μας βρείτε

maps

ΓΕΩΡΓΙΑ ΛΕΛΛΟΥ
Αγιογράφος

Π. Ηλιάδη 9
Ελευσίνα τ.κ. 19200
Τηλ. 210 2611575
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

NewsLetter

captcha

Φορητές εικόνες της Υστεροβυζαντινής περιόδου

Από αυτή την περίοδο γνωρίζουμε σήμερα πάρα πολλές εικόνες.
Στο Σινά έχουμε πολύτιμες εικόνες. Το τετράπτυχο στο οποίο εικονίζονται το Δωδεκάορτο, ο άγιος Γεώργιος και ο άγιος Δημήτριος.
 Το εξάπτυχο στο οποίο εικονίζεται το Δωδεκάορτο.
Ο Χριστός Παντοκράτωρ, που είναι χαρακτηριστικός Παλαιολόγειος τύπος, και τον συναντάμε επίσης σε μία εικόνα που βρίσκεται στο μουσείο της Μόσχας, σε δύο εικόνες στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών και σε μία στη Μυτιλίνη.
Την Κοίμηση της Θεοτόκου, από το 2ο μισό του 13ου αι.


Στο 'Αγιο 'Ορος, στη μονή Χιλανδαρίου, η εικόνα της Θεοτόκου Τριχερούσας και η ψηφιδωτή εικόνα της Οδηγήτριας, ανήκουν στην εποχή αυτή. Στην ίδια μονή βρίσκονται και οι έντεκα εξαίρετες Παλαιολόγειες εικόνες το Χριστού, της Θεοτόκου, του Προδρόμου, του Πέτρου, του Παύλου, των δύο αρχαγγέλων και των τεσσάρων ευαγγελιστών.
Παλαιολόγειες εικόνες με αργυρή επένδυση είναι ο Ευαγγελισμός και ο Πέτρος και Παύλος της μονής Βατοπεδίου και η Κουκουζελίτισσα της μονής Μεγίστης Λαύρας.
 Στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών έχουμε την αμφιπρόσωπη εικόνα του 13ου αι. που προέρχεται από τη Β. Ελλάδα. Στην κύρια όψη της έχει παράσταση του αγίου Γεωργίου και σκηνές του βίου του. Η μορφή του αγίου είναι ζωγραφισμένη σε ανάγλυφο στο ίδιο ξύλο της εικόνας, σε αντίθεση με τις σκηνές του βίου του και τις άγιες εικόνες που εικονίζονται στην πίσω πλευρά. Στην κύρια πλευρά της εικόνας τα δυτικά στοιχεία που παρατηρούνται μαρτυρούν την επίδραση που είχε στη βυζαντινή τέχνη η εποχή της Φραγκοκρατίας.
Δυτικές επιδράσεις διακρίνονται σε μια ακόμη εικόνα του 13ου αι. που παριστάνει την Παναγία στον τύπο της Οδηγήτριας, η οποία όπως προκύπτει από σειρά εικονογραφικών στοιχείων, πρέπει να εκτελέστηκε στην Κύπρο από ξένο καλλιτέχνη του περιβάλλοντος των Λουζινιάν.
Η μεγάλη ψηφιδωτή εικόνα του 14ου αι. με την επωνυμία "Η Επίσκεψις" παριστάνει την Παναγία Βρεφοκρατούσα και πρόκειται για κειμήλιο που έφεραν οι πρόσφυγες από την Τρίγλια της Βιθυνίας.
Με την επωνυμία "Η Ακαταμάχητος" είναι μια ακόμη εικόνα του 14ου αι. της Παναγίας με το Χριστό με αργυρή επένδυση.
Η εικόνα του αρχάγγελου Μιχαήλ με την εξαίρετη ποιότητα της τέχνης της, φανερώνει άμεση εξάρτηση από εργαστήρια της Κωνσταντινούπολης του 14ου αι.
Η Σταύρωση είναι μια από τις μεγαλύτερες γνωστές βυζαντινές εικόνες. Είναι έργο του 14ου αι. και βρισκόταν αρχικά στο ναό του Ελκομένου Μονεμβασίας.
Στο Μουσείο Μπενάκη βρίσκεται "Η Φιλοξενία του Αβραάμ,"εικόνα υψηλής τέχνης από τα τέλη του 14ου αι.
Οι μονές των Μετεώρων διατηρούν πολύτιμες εικόνες.
Στη μονής Μεγάλου Μετεώρου, έχουμε δύο μεγάλες εικόνες των παλαιολογείων χρόνων στα προσκυνητάρια του καθολικού. Την εικόνα της  Παναγίας Βρεφοκρατούσας και την εικόνα του αγίου Νικολάου.
Στο Μουσείο της μονής βρίσκονται σπουδαίες εικόνες από την ίδια εποχή.
Οι δύο εικόνες που δώρισε στη μονή η Μαρία Παλαιολογίνα, αδελφή του δεύτερου κτήτορα οσίου Ιωάσαφ.
Η μία είναι δίπτυχο, σώζεται όμως μόνο το ένα φύλλο που παριστάνει στο κέντρο την Παναγία όρθια, αριστεροκρατούσα, ενώ η αφιερώτρια την προσκυνάει. Υπάρχει επιγραφή που μας πληροφορεί για την ταυτότητά της. Στο πλαίσιο είναι ζωγραφισμένοι άγιοι και κάτω από τον καθένα υπάρχει μια ορθογώνια κοιλότητα, όπου ήταν τοποθετημένα τα λείψανά του.Από αντίγραφο του διπτύχου που βρίσκεται στην Ισπανία, γνωρίζουμε ότι στο χαμένο φύλλο εικονιζόταν ο σύζυγος της Μαρίας, ο Θωμάς Πρελιούμποβιτς Δεσπότης των Ιωαννίνων.
Στην άλλη περίφημη εικόνα, που είναι η Ψηλάφηση του Θωμά, εικονίζεται αριστερά, μαζί με το Θωμά και άλλους αποστόλους η Μαρία Παλαιολογίνα, ενώ κοντά της διακρίνεται το πρόσωπο του σύζυγού της Θωμά.
Μεγάλης αξίας για την υψηλή του τέχνη, ειναι το Δίπτυχο όπου σε χρυσό βάθος εικονίζεται η Παναγία θρηνούσα από το ένα μέρος και ο Χριστός στον τύπο της 'Ακρας Ταπείνωσης από το άλλο. Το έργο αυτό χρονολογείται στα τέλη του 14ου αι.
Στην Καστοριά έχουμε σημαντικές εικόνες αυτής της περιόδου.
Μια αμφιπρόσωπη εικόνα, που στη μια της όψη εικονίζεται ο Ιωάννης ο Θεολόγος με σκηνές από το βίο του, ενώ στην άλλη της όψη ο προφήτης Ηλίας που περιστοιχίζεται από την ετοιμασία του θρόνου, τους τέσσερις ευαγγελιστές και δύο προφήτες.
Δεύτερη αμφιπρόσωπη εικόνα που στην κύρια όψη της εικονίζεται η Παναγία Οδηγήτρια και στην άλλη ο Χριστός στον τύπο της 'Ακρας Ταπείνωσης.
Η εξαίρετη εικόνα του άγίου Νικολάου με σκηνές από το βίο του χρονολογείται στα τέλη του 13ου αι.
Η εικόνα του αγίου Αθανασίου στα τέλη του 14ου ή στις αρχές του 15ου αι.
Στο ναό του Αγίου Κλήμεντα στην Αχρίδα, βρίσκεται η εικόνα της Παναγίας με γραπτή στην αργυρή της επένδυση την επωνυμία " Η Οδηγήτρια" και η εικόνα του Χριστού με την επωνυμία "Ψυχοσώστης" και χρονολογούνται στον 14ο αι. Επίσης εκεί βρίσκεται η εξαίρετη εικόνα του Ευαγγελισμού του 14ου αι. με τα θαυμάσια πρόσωπα της Θεοτόκου και του Αρχαγγέλου που προέρχεται από την Κωνσταντινούπολη.
Η Αγία Τριάδα είναι εικόνα του Αντρέι Ρουμπλιώφ και βρίσκεται στην άγία Πετρούπολη, στη Ρωσία. Το έργο αυτό που χρονολογείται από τις αρχές του 15ου αι. θεωρείται το αριστούργημα της ρωσικής εικόνας. Η παράσταση των τριών αγγέλων στο τραπέζι του Αβραάμ  (Φιλοξενία), συμβολίζει το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.