Που θα μας βρείτε

maps

ΓΕΩΡΓΙΑ ΛΕΛΛΟΥ
Αγιογράφος

Π. Ηλιάδη 9
Ελευσίνα τ.κ. 19200
Τηλ. 210 2611575
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

NewsLetter

captcha

Φορητές εικόνες της Μεταβυζαντινής εποχής - Τουρκοκρατία

Μετά την άλωση, η βυζαντινή τέχνη επιζεί για άλλους τρεις αιώνες. Δύο χιλιάδες περίπου ονόματα ζωγράφων από την εποχή της Τουρκοκρατίας είναι ως τώρα γνωστά. Η Κρήτη που από το 1204 ως το 1669 ανήκε στους Βενετούς, υπήρξε ένα σημαντικό καλλιτεχνικό κέντρο. Εκεί η ζωγραφική φορητών εικόνων γνώρισε μεγάλη άνθηση. Σπουδαίοι ζωγράφοι στέλνουν έργα τους από κει σε όλο τον Ορθόδοξο κόσμο.


Ο σημαντικότερος ζωγράφος φορητών εικόνων το πρώτο μισό του 15ου αιώνα είναι ο 'Αγγελος που το έργο του κρατάει ζωντανή την παράδοση της ύστερης παλαιολόγειας ζωγραφικής. Σώζονται πολλά έργα του στην Κρήτη, αλλά περισσότερα σε όλο τον κόσμο.
Την παράδοση του εργαστηρίου του 'Αγγελου συνεχίζει ο Ανδρέας Ρίτζος και ο γιός του Νικόλαος, στο β΄μισο του 15ου αιώνα. Το 1477 ο Ανδρέας Ρίτζος, αγόρασε τα ανθίβολα του 'Αγγελου από τον αδερφό του Ιωάννη. Φιλοτέχνησε πάρα πολλές εικόνες, μεταξύ των οποίων και για τη μονή της Πάτμου. Σώζονται πολλές σε πόλεις της Ιταλίας και στη Δαλματία.Ο γιός του Νικόλαος αποδίδει με έξοχη μικρογραφική δεξιοτεχνία την εικονογράφηση του Δωδεκάορτου, με στοιχεία από τη δυτική ζωγραφική.
Ο Νικόλαος Τζαφούρης και ο Παβίας με το έργο τους σημαδεύουν το τέλος του 15ου αιώνα.
Από τις αρχές του 16ου παρατηρείται έξοδος ζωγράφων από την Κρήτη σε άλλα κέντρα, εκ των οποίων σημαντικότερο είναι η Βενετία όπου ιδρύεται Ελληνική κοινότητα το 1489.
Σημαντικοί ζωγράφοι θα εγκατασταθούν εκεί αυτό το διάστημα, όπως ο Ιωάννης Παρμενιάτης κι ο Μάρκος Μπαθάς. Αργότερα ο Μιχαήλ Δαμασκηνός, ο Θωμάς Μπαθάς,ο Τζανφουρνάρης, ο Τζάνες κι ο Πουλάκης που συνεχίζουν το έργο της κρητικής σχολής και παράδοσης.
'Αλλοι ζωγράφοι όμως, όπως ο Κλώντζας,ο Εμμανουήλ Λαμπάρδος και ο Βίκτωρ έμειναν στην Κρήτη όπου από το β΄μισό του 16ου αιώνα εργάζονται εκεί οργανωμένοι σε πολυάριθμες συντεχνίες. Μέχρι το 1669 που κατελήφθη από τους Τούρκους,η Κρήτη και ειδικά ο Χάνδακας, ήταν το αναμφισβήτητο καλλιτεχνικό κέντρο της εποχής.
Τότε η βυζαντινή τέχνη μεταλαμπαδεύτηκε από τους Κρητικούς φυγάδες σε νέα κέντρα, στα Ιόνια νησιά που δε γνώρισαν ποτέ την τουρκική κυριαρχία.