Που θα μας βρείτε

maps

ΓΕΩΡΓΙΑ ΛΕΛΛΟΥ
Αγιογράφος

Π. Ηλιάδη 9
Ελευσίνα τ.κ. 19200
Τηλ. 210 2611575
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

NewsLetter

captcha

Ψηφιδωτά της Μεσοβυζαντινής περιόδου

Την περίοδο αυτή έχουμε την εποχή της Εικονομαχίας που κράτησε από  το 726 ως το 846. Στη συνέχεια, δύο δυναστείες αυτοκρατόρων, των Μακεδόνων και των Κομνηνών, έδωσαν το χαρατήρα και το όνομα, στην τέχνη της εποχής τους.
Ο ναός της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ διατηρεί από την  εποχή της εικονομαχίας ψηφιδωτές ανεικονικές παραστάσεις . Εκεί βρισκουμε τις συμβολικές εικόνες των Συνόδων χωρίς κανένα πρόσωπο.


Μετά την Εικονομαχία καθιερώνεται για την αγιογράφηση των ναών ένα πρόγραμμα - κανόνας.
Παραδείγματα αυτού του εικονογραφικού προγράμματος διατηρούνται σε τρεις ναούς στην Ελλάδα, από τον 11ο αιώνα. Στο ναό του Οσίου Λουκά, στη Νέα  Μονή Χίου και στο ναό του Δαφνίου.
Στον 'Οσιο Λουκά η τεχνοτροπία είναι βαριά, ακολουθεί την ανατολική παράδοση. Η Σταύρωση όμως και η Ανάσταση είναι από τις ωραιότερες βυζαντινές παραστάσεις αυτής της εποχής.
Στη Νέα Μονή Χίου έχουμε σπουδαία έργα. Χαρακτηρηριστικά της τεχνοτροπίας τα φωτεινά χρώματα που έρχονται σε αντίθεση με τα σκιερά περιγράμματα, ο γεωμετρικός ρυθμός των ενδυμάτων και τα λεπτά, χωρίς όγκο σώματα.
Στο ναό του Δαφνίου έχουμε ένα λαμπρό δείγμα της πρώτης τέχνης των Κομνηνών με αρμονία στις συνθέσεις, ζωηρά χρώματα και ελληνική γραμμή στην αποτύπωση των μορφών. Μόνο ο Παντοκράτορας, σαν Δίκαιος Κριτής, έχει αυστηρότητα στην έκφρασή του.
Στο ναό της Γέννησης στη Βηθλεέμ έχουμε από το 1169, όταν αυτοκράτορας ήταν ο Μανουήλ Κομνηνός, ψηφιδωτά, όπως, προφήτες, προπάτορες του Χριστού, τη Ρίζα του Ιεσσαί και σκηνές απο την Καινή Διαθήκη.
Στην Κωνσταντινούπολη, στην Αγία Σοφία, σώζεται από τα τέλη του 9ου αιώνα, ένα μέρος των ψηφιδωτών της κόγχης με τον αρχάγγελο Γαβριήλ. Φοράει αυτοκρατορικά ενδύματα, στο δεξί του χέρι κρατάει λάβαρο και στο αριστερό του σφαίρα. Με τα μεγαλόπρεπα φτερά του και την περήφανη έκφραση της μορφής του είναι από τα ωραιότερα έργα της βυζαντινής τέχνης. Από τον 11ο αιώνα, έχουμε υπέροχα ψηφιδωτά, όπως τη Θεοτόκο Πλατυτέρα μεταξύ δύο αγγέλων, τον Παντοκράτορα, το Χριστό ένθρονο με τον αυτοκράτορα Λέοντα ΣΤ΄γονατιστό μπροστά του, το Χριστό μεταξύ του Κωνσταντίνου Μονομάχου και της Ζωής και Πατριάρχες. Και από το 12ο ή 13ο αιώνα, τη Θεοτόκο βρεφοκρατούσα μεταξύ του Ιωάννη Β΄Κομνηνού και της Ειρήνης.
Στη Θεσσαλονίκη, στην Αγια Σοφία, από τα τέλη του 9ου αιώνα έχουμε την Πλατυτέρα στην κόγχη και την Ανάληψη στον τρούλο. Στην κόγχη, η Θεοτόκος βρεφοκρατούσα αντικατάστησε το σταυρό της Εικονομαχίας. Η Ανάληψη εικονίζει στο κέντρο του τρούλου το Χριστο σε κυκλική δόξα που φέρουν δύο άγγελοι.
Μετά τον εκχριστιανισμό της Ρωσίας, βυζαντινοί τεχνίτες διακόσμησαν την Αγία Σοφία Κιέβου, περί το 1040. Παριστάνεται ο  Παντοκράτορας στον τρούλο κι οι ευαγγελιστές στα σφαιρικά τρίγωνα. Στην κόγχη η Θεοτόκος δεομένη, με την Δέηση να εικονίζεται από πάνω και την Κοινωνία των αποστόλων από κάτω. Στον κυρίως ναό το Δωδεκάορτο με τον Ευαγγελισμό στους δύο στήλους του Ιερού.
Στη Βενετία, στον 'Αγιο Μάρκο, έχουμε βυζαντινά ψηφιδωτά από τον 11ο ως τον 12ο αιώνα. Στον ανατολικό τρούλο την Πεντηκοστή, στον κεντρικό την Ανάληψη, το Δωδεκάορτο και  στο τύμπανο της πύλης της εισόδου τη Δέηση.
Στη βασιλική του Τορτσέλλο έχουμε  ψηφιδωτά από τον 11ο ή 12ο αιώνα. Στην κόγχη του Ιερού ορθή τη Θεοτόκο βρεφοκρατούσα, σε χρυσό βάθος. Κάτω απ’ αυτή την παράσταση εικονίζονται ολόσωμοι οι δώδεκα απόστολοι. Πάνω από την είσοδο του δυτικού τοίχου έχουμε τη μεγάλη παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας σε πέντε ζώνες.
Ο ναός που οικοδόμησε ο ναύαρχος Γεώργιος της Αντιοχείας στο Παλέρμο, είναι βυζαντινός και στο αρχιτεκτονικό του σχέδιο και στον τρόπο διακόσμησής του. Ξεχωρίζει η παράσταση της Κοίμησης της Θεοτόκου. Επίσης δύο ενδιαφέροντα ψηφιδωτά παριστάνουν, το ένα το βασιλιά των Νορμανδών Ρογήρο Β΄να τον στέφει ο Χριστός και το άλλο τον κτήτορα να προσκυνάει τη Θεοτόκο.
Η Καπέλα Παλατίνα, επίσης στο Παλέρμο, έχει πολύ ωραία βυζαντινά ψηφιδωτά. Το δωδεκάορτο με χαρακτηριστική τη Γέννηση, τον Παντοκράτορα, την Πλατυτέρα και στο Ιερό με ελληνικές επιγραφές.