Που θα μας βρείτε

maps

ΓΕΩΡΓΙΑ ΛΕΛΛΟΥ
Αγιογράφος

Π. Ηλιάδη 9
Ελευσίνα τ.κ. 19200
Τηλ. 210 2611575
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

NewsLetter

captcha

Τοιχογραφίες της Μεσοβυζαντινής περιόδου

Με το τέλος της εικονομαχίας (726 - 843) ξεκινάει η λαμπρή εποχη της "Αναγέννησης των Μακεδόνων."

Από τον 9ο αιώνα σώζονται λίγες τοιχογραφίες.
Στη Θεσσαλονίκη, στη Ροτόντα (Άγιος Γεώργιος), έχουμε την Ανάληψη στην αψίδα του ιερού.
 Στην ίδια θέση αυτή την εποχή και η Ανάληψη σε τοιχογραφία ναού στην Άμαστρη της Παφλαγονίας.
Στην Περιστερά, κοντά στη Θεσσαλονίκη στο ναό του Αγίου Ανδρέα, διατηρείται ένα μέρος της τοιχογραφίας του κεντρικού τρούλου με τον Χριστό στην κορυφή και τους Αποστόλους στο τύμπανο.
Την εποχή αυτή τοποθετούνται πιθανότατα οι ωραίες τοιχογραφίες στο ναό της Σάντα Μαρία στο Καστελσέπριο, κοντά στο Μιλάνο. Εκεί οχτώ παραστάσεις προβάλλουν το δόγμα της ενσάρκωσης.

Τον 10ο αιώνα, έχουμε πολυάριθμες τοιχογραφίες στις υπόγειες εκκλησίες, τις  λαξεμένες στους  βράχους της Καππαδοκίας. Επίσης σε πολλά μέρη στην Ελλάδα, στην Κύπρο, στη Νότια Ιταλία, στην Αρμενία και στη Γεωργία.
Στην παλαιά Εκκλησία του Τοκαλί στο Κόραμα. Στη Νέα Εκκλησία του Τοκαλί στο Κόραμα, όπου στα μέσα του 10ου αιώνα, δημιουργείται ένα σπουδαίο έργο με πλούσιες τοιχογραφίες και νέες ιδέες. Επίσης κοντά στο Κόραμα, ο λεγόμενος ναος του Νικηφόρου Φωκά στο Τσαούς Ιν, όπου οι τοιχογραφίες του  υμνούν το μεγαλείο της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και του αυτοκράτορα (964-969).
Στη Νάξο, στο ναό της Παναγίας Καλορίτσας, στην αψίδα του ιερού, ένθρονη Παναγία βρεφοκρατούσα, με σεβίζοντες αρχαγγέλους, συνοδεύεται από τον προφήτη Ησαϊα και τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Επίσης στη Νάξο, στο ναό της Πρωτόθρονης, σώζονται σπουδαίες τοιχογραφίες, όπως στον τρούλο η αγιογραφία του Παντοκράτορα που τον περιβάλλουν ουράνιες δυνάμεις και προφήτες. Μοναδική είναι η παράσταση στο ναό του Αγίου Γεωργίου στο Διασορίτη στη Νάξο, όπου ο άγιος εικονίζεται με τους γονείς του.
Σπουδαίες τοιχογραφίες αυτή την περίοδο έχουμε στην Παναγία των Χαλκαίων στη Θεσσαλονίκη, στον Όσιο Λουκά στη Φωκίδα και στο ναό της μονής της Παναγίας Μυριοκεφάλων στην Κρήτη.
Στην Καστοριά, στο ναό του Αγίου Στεφάνου, η τοιχογραφία της Δευτέρας Παρουσίας στο Νάρθηκα, αποτέλεσε πρότυπο για τις μετέπειτα αγιογραφήσεις αυτού του θέματος.
Αγιογραφίες επίσης  έχουμε στην Αγία Σοφία στη Θεσσαλονίκη, στον Άγιο Νικόλαο Στέγης στην Κακοπετριά Κύπρου και στο Καραμπάς της Καππαδοκίας.
Ζωγράφοι από την Κωνσταντινούπολη δημιουργούν την εποχή αυτή, τα μνημειώδη έργα στην Αγία Σοφία Κιέβου και στην Αγία Σοφία Αχρίδας.
Επί της δυναστείας των Κομνηνών, το ύφος αλλάζει. Το κλασσικό στοιχείο υποχωρεί, το χρώμα βαθαίνει και η πνευματική δύναμη υπερέχει. Τα σκήπτρα της τέχνης που μέχρι τότε κρατούσε το ψηφιδωτό τα παίρνει η τοιχογραφία.
Στην Κύπρο, οι τοιχογραφίες  στο παρεκκλήσιο της Αγίας Τριάδας κοντά στον Κουτσοβέντη , χρονολογούνται περί το 1100 και στην Παναγία Φορβιώτισσα της Ασίνου από το 1105.
Επίσης σε ναούς στην Κύπρο, στο Περαχωριό από το 1180, στην Παναγία του Άρακος από το 1192, στην Εγκλείστρα από το 1193 και στα Λαγουδερά από το 1192.
 Στη μονή του Μπάτσκοβο,στην Βουλγαρία, σώζονται τοιχογραφίες στον κοιμητηριακό ναό και στην ταφική κρύπτη, από τον 12ο αιώνα.
Στη Θράκη, στις Φέρρες, στον μεγαλόπρεπο ναό της Κοσμοσώτειρας, από το 1152.
Στη Θεσσαλονίκη, αριστούργημα της Κομνήνειας τέχνης αποτελούν οι τοιχογραφίες της μονής του Οσίου Δαυίδ, κοντά  στο 1160.
Στην Καστοριά,  στο ναό των Αγίων Αναργύρων και στο ναό του Αγίου Νικολάου του Κασνίτζη και στη Μαυριώτισσα, σώζονται κορυφαία έργα της τελευταίας περιόδου της δυναστείας των Κομνηνών.
  Στα Σκόπια, ο ναός του Αγίου Παντελεήμονος του Νέρεζι, από το 1164, σώζει ένα από τα καλύτερα δείγματα της τέχνης αυτής της εποχής.
Οι τοιχογραφίες στο ναό του Αγίου Γεωργίου στο Κόσοβο, χρονολογούνται από το 1168 και στο Κουρμπίνοβο, επίσης στο ναό του Αγιου Γεωργίου, από το 1191.
Στη Ρωσία έχουμε τοιχογραφιες στη Νερέντιτσα, στον Άγιο Γεώργιο στην Παλαιά Λατόγκα  και σε ναούς του Μίροζ και του Αρκάσκι.