Που θα μας βρείτε

maps

ΓΕΩΡΓΙΑ ΛΕΛΛΟΥ
Αγιογράφος

Π. Ηλιάδη 9
Ελευσίνα τ.κ. 19200
Τηλ. 210 2611575
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

NewsLetter

captcha

Τοιχογραφίες της Υστεροβυζαντινής περιόδου

Μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης από τους Λατίνους το 1204, νέα καλλιτεχνικά κέντρα δημιουργούνται. Ζωγράφοι από την πρωτεύουσα εξόριστοι, τη Θεσσαλονίκη και τη Νίκαια, με το εξαίρετο έργο τους ανανεώνουν κι αναβαθμίζουν τη μεγάλη τέχνη της εποχής των Μακεδόνων. Έχουμε την τέχνη της Διασπορας.
Στη Σερβία, το 1209 οι έξοχες τοιχογραφίες στη μονή της Παναγίας Στουντένιτσα,  μαρτυρούν την έλευση του καλλιτέχνη τους από την Κωνσταντινούπολη και οριοθετούν το πέρασμα σ’αυτή τη νέα εποχή. Επίσης, το 1222-28 στο ναό - μαυσωλείο της μονής της Μιλέσεβα και το 1229 στη Ζίτσα.

Στον Ελλαδικό χώρο, έχουμε σπουδαίες τοιχογραφίες στο ναό της Αχειροποιήτου στη Θεσσαλονίκη, της Επισκοπής στην Ευρυτανία, του Κρανιδίου και στο ναό του Αγίου Γεωργίου στον Ωρωπό.
Επίσης στο Τύρνοβο της Βουλγαρίας, στο ναό των Αγίων Πέτρου και Παύλου.
Οι τοιχογραφίες στη Μιλέσεβα, στον Ελλαδικό χώρο και στο Τύρνοβο είναι συγγενικές και μαρτυρούν την έλευση του ζωγράφου τους από την Θεσσαλονίκη.
Στην Κρήτη, στο ναό του Αγίου Νικολάου των Κυριακοσελλίων Αποκορώνου, οι τοιχογραφίες συνδέονται με την εκστρατεία του Ιωάννη Βατάτζη στη βενετοκρατούμενη Μεγαλόνησο και την έλευση του δημιουργού τους από τη Νίκαια.
Κοντά στην Άρτα, στη μονή της Βλαχέρνας, οι σπουδαίες τοιχογραφίες και τα πολύτιμα υλικά, τη συνδέουν με τη ζωγραφική της Κωνσταντινούπολης.
Στον Πόντο,  στο βασίλειο των Μεγαλοκομνηνών, στην Αγία Σοφία Τραπεζούντας, σώζονται τοιχογραφίες θαυμάσιας σύνθεσης και τέχνης.
Κοντά στο έτος 1265, στη Σοπότσανη της Σερβίας. στο ναό της Αγίας Τριάδας, οι τοιχογραφίες μας μεταφέρουν στην Παλαιολόγεια τέχνη.
 Τα ζωγραφικά προγράμματα διευρύνονται κι εμπλουτίζονται. Περί το 1284, στη Βλαχέρνα της 'Αρτας εικονογραφείται για πρώτη φορά το "Στιχηρό των Χριστουγέννων" και το 1295 στην Ολυμπιώτισσα της Ελασσόνας" ο Ακάθιστος 'Υμνος". Επίσης,στο ναό του Πρωτάτου στις Καρυές του Αγίου 'Ορους για πρώτη φορά εικονίζονται ο "Αναπεσών"και ο Χριστός "Εν ετέρα μορφή."
Η αγιογράφηση του ναού του Πρωτάτου, αποδίδεται στο ζωγράφο Μανουήλ Πανσέληνο από τη Θεσσαλονίκη. Τμήμα τοιχογραφίας στη μονή Μεγίστης Λαύρας, μαρτυρεί την ευρύτερη δραστηριότητά του στον 'Αθω. Το έργο του τον καθιστά τον σπουδαιότερο ζωγράφο κι εκπρόσωπο της Μακεδονικής σχολής.
Στη Θεσσαλονίκη σώζονται σπουδαίες τοιχογραφίες. Στο ναό του Προφήτη Ηλία, της Αγίας Αικατερίνης, του Αγίου Νικολάου του Ορφανού, των Αγίων Αποστόλων και στο παρεκκλήσι του Αγίου Ευθυμίου στο ναό του αγίου Δημητρίου. Τα εξαίρετα αυτά έργα μας βεβαιώνουν, ότι η Μακεδονική τέχνη από τη Θεσσαλονίκη εξαπλώθηκε στα Βαλκάνια.
Στη Βέροια, στο μικρό ναό του Χριστού, οι αγιογραφίες έχουν την υπογραγή του ζωγράφου Καλλιέργη κι ακτινοβολούν την τέχνη της Θεσσαλονίκης.

Στην Κωνσταντινούπολη, οι τοιχογραφίες στο ταφικό παρεκκλήσι της Μονής της Χώρας, σώζονται ακέραιες κι αποτελούν κορυφαίο δημιούργημα της εποχής αυτής.
Στο Μυστρά, οι λαμπρές διακοσμήσεις στους ναούς, μαρτυρούν την άμεση επαφή με τη Βασιλεύουσα. Στη Μητρόπολη ('Αγιος Δημήτριος), στους Αγίους Θεοδώρους, στην Περίβλεπτο, στην Οδηγήτρια (Αφεντικό) της μονής Βροντοχίου, στην Παντάνασσα και σε πολλά παρεκκλήσια.
Στη Σερβία, στην Παναγία της Πριζρένης (1308/9), στον 'Αγιο Νικήτα κοντά στο Τσουτσέρ (πριν το 1316) και στον 'Αγιο Γεώργιο στο Στάρο Ναγκορίτσινο (1317/18), ο Μιχαήλ Αστραπάς και ο Ευτύχιος υπογράφουν το έργο τους.
Στη Ρωσία, στο ναό του Αγίου Θεοδώρου του Στρατηλάτη στο Νοβγοδόρ, το έτος 1370, εμφανίζεται ο ζωγράφος Θεοφάνης ο 'Ελλην, ο οποίος στην ίδια πόλη το 1378 ιστορεί το ναό της Μεταμορφώσεως, το 1382 την Αγία Τριάδα και το 1390 τον κοιμητηριακό ναό της Γεννήσεως.